20110422

Bangkok - Big citylife

Då är vi äntligen här - Bangkok - Centara hotel och äter hotellfrukost.

Vi hade sedan tidigare kollat lite om vart vi ville bo, men saken hör till att vi inte bokade varken flyg eller hotell innan i torsdags, dagen innan avfärd.
Med endast 3 hotellrum kvar, tog vi vad som fanns kvar och hade inga högre förväntningar på vart eller hur vi skulle bo.
Vi anländer till receptionen efter en smidig flygresa, varma och svettiga i flip flops och ombeds att åka med receptionisten till 51 våning där vi skall få en privat incheckning. Vi tänkte inte mer på det och följde snällt med. Väl här blir vi hänvisade till loungen och hon säger snällt: Free drinks and food for you! Vi var väldigt hungriga så det passade väldigt bra. Ganska snart får vi reda på att vi kommer att ha fri tillgång till detta hela helgen och ett flertal andra förmåner, jag har exempelvis lämnat in hela min resväska på tvätt and it´s all for free!
Vi har alltså hamnat på 48e våning av 55 (Skrev nog fel igår) och bor med den näst intill bästa utsikten!
Det blev en bra start på helgen!

Vi gick snabbt ner till poolen och tog var sitt dopp. I torsdags hade vi palmerna och havet som vy och nu solar vi till Bangkok city - ett stort miljöombyte som inger enorm lycka.

Igår kväll yrade vi runt på Rama road/Silom som är en gigantisk gata med fantastiska shoppingcenter, med tanke på att det bor 15 miljoner människor här i Bangkok, så kan ni säkert förstå att det var så (jag saknar ord) mycket människor här i centrum.
Byggnaderna är otroliga, miljön fantastisk och ljudnivån är långt ifrån Koh Changs stillsamhet.
Äntligen har man hamnat i en riktig storstad!

Slutligen tog vi hissen upp till Red Sky Bar på 55 våning där vi bokat bord kl 23.
Varför den heter red vet jag inte, baren ändrade nämligen färg och det var både vitt, grönt, blått men så självklart rött.
Att äta sin middag på en höjd som denna, är som ni förstår riktigt häftigt.

Nu ska vi besöka Siam Paragon water world, som är Sydost Asiens största akvarier- Hajar, pigviner och kanske till och med krokodiler ska vi nu få se.
Sedan blir det en flodtur, bada vid poolen och spana butiker.

20110421

Bangkok next

Snart ska vi äta vår sista kvällsmåltid här på Koh Chang.
Imorgon bitti tar vi nämligen flyget från Trat till Bangkok!
Vädret har inte riktigt varit med oss de senaste dagarna så det passar utmärkt att åka till Thailands huvudstad.

Här skall vi bo mitt i centrum, nära till all shopping, på ett hotell som heter Centara - ett relativt nybyggt hotell som har allt man kan önska sig och självklart en stor pool på 27e våning och en fantastisk sky bar på 50e våningen.
På fredag ska vi skynda oss till MBK som är ett åtta våningar stort shoppingcenter med 2500 butiker, Oj vad jag längtar!
Det första vi måste inhandla är skor, för på Centaras red sky bar och ett mångfald andra restauranger, är flip flop och sandaler inte tillåtet.

I Bangkok har vi som nummer två på listan att åka en flodtur med en flodbåt - det är något jag alltid velat göra efter att jag tittat på När och Fjärran och andra reseprogram, och sen kommer vi eventuellt besöka Wat Arun som betyder det hemliga templet och Lumpini park som är en grön oas mitt i city.

Nu ska jag lyssna på One Night in Bangkok med Vinyl shakerz!

Ses på måndag!

20110419

Koh Chang - Elefant ön

Idag har vi gjort en minnesvärd utflykt i djungeln.
Naturen var helt otrolig, något väldigt speciellt med alla olika sorters träd och växter som fanns här.
Men det framförallt stora, var att få vara så nära det enormt stora djuret - elefanten!
Koh Chang är Thailands elefant ö, Chang som är thailands ord för Elefant.
Därför var det en självklarhet att vi också skulle åka på elefant tracking.
Vi badade och vandrade på vår fina elefant som hette Kalamae som var 14 år gammal men den minsta av dom alla i stammen.
Allt gick jätte bra, men hon var ett enormt matvrak i jämförelse med alla andra elefanterna, hon stannade upp, gick iväg och smet för att äta med oss på ryggarna med jämna mellan rum.

Nu skall vi ta en taxi till grannstranden, Klong Prao Beach och äta på ett fint hotell som heter Amari. Detta ligger granne till Dewa som jag skrev om sist när vi hade en helt suverän kväll bland alla andra bra kvällar vi har här.
För övrigt åt jag min livs bästa pizza igår på en restaurang som ligger på den 5km långa stranden - White sand beach, där vårt hotell ligger.

Nu är jag hungrig så bäst att åka, hej då!

20110416

Life in Koh Chang

Sa wat dee kah (Hej)

Vi har det fortfarande helt fantastiskt.
Vädret är med oss än så länge, tror dock det vänder imorgon men det gör inget!
Ikväll hade jag en av de bästa kvällarna någonsin: Atmosfären, sällskapet, maten, drycken, personal, allt var så RÄTT.
Vi hade första parkett till ett par som sjöng och den galnaste uppvisningen av en kille som junglerade med eld, sittandes vid strandens kant och hörde hur vattnet skvalpade.

För övrigt har jag tagit massage två gånger hittills, vi spelar yattzi, lyssnar ljudböcker, surplar coca cola, äter glass och vattenmelon i massor och idag tog vi rekord i strandtennis dessutom.

Nu är klockan 23.00 här och vi skall spela yattzi (Igen) och avsluta kvällen med en film!